SMJERNICE ZA PISANJE ESEJA - HRVATSKI JEZIK
1. Prvi korak – pročitati tekst i smjernice
Čemu služe smjernice
Ponuđene smjernice ne obvezuju Vas u Vašem sastavljanju eseja. Njihova je
svrha samo da Vam olakšaju sastavljanje. One Vam sugeriraju nekoliko polaznih točaka za učinkovito čitanje i interpretiranje ponuđenoga teksta. Drugim riječima, smjernice Vam skreću pozornost na neke značajke teksta koje Vam mogu pomoći u razotkrivanju onoga što tekst govori.
Upamtite da imate punu slobodu svoje čitanje usmjeriti drugačije i svoj esej
proširiti ili produbiti ovisno o tome kako ste doživjeli i razumjeli tekst.
2. Drugi korak – ponovno čitanje
Drugi put pročitajte tekst. Na konceptu pribilježite sve što Vam se čini korisnim i što Vas posebno privlači u Vašoj interpretaciji. Možete se poslužiti smjernicama i pribilježiti u kratkim natuknicama što mislite o onome na što Vas upućuju. Na ponuđenome tekstu zabilježite riječi, sintagme i rečenice koje želite objasniti, citirati ili parafrazirati.
Struktura eseja UVOD (lokalizacija teksta i najava teme)
RAZRADBA (izlaganje i obrazlaganje)
ZAKLJUČAK (sinteza istraživanja)
– Sastavljanje uvoda
S obzirom da u uvodu valja lokalizirati tekst, navesti temu i najaviti razradbu, najjednostavnije će biti da tekstu pred sobom postavite tri pitanja:
1. Što je tema ulomka?
2. Koje književne postupke koristi autor?
3. Što je autor ostvario upravo tim postupcima?
Pokušajte na ova pitanja odgovoriti u nekoliko rečenica. Time ćete odmah na
početku pokazati čitatelju (ocjenjivaču) da ste razumjeli tekst i da znate o čemu ćete pisati u razradbi. Ne morate odmah potpuno dotjerati uvod. Samo ga naznačite na konceptu. Dotjerivat ćete ga kada napišete razradbu i zaključak.
– Sastavljanje razradbe
Esej mora odražavati Vašu osobnu reakciju na tekst. Izbjegavajte, dakle, u svojoj razradbi prepričavati ono što ste čuli na satu ili pročitali u pogovorima, predgovorima ili različitim priručnicima. Pokušajte rabiti ta znanja i primijenite ih na konkretan tekst pred sobom. Tako ćete pokazati da imate osobni stav i znate ga obrazložiti rabeći specifična znanja iz književnosti. Pokušajte svoj interpretativni školski esej sastaviti tako da ne odvajate sadržaj od forme. U konkretnome slučaju, nemojte prepričavati smisao ulomka, a da ne napišete kako je autor ostvario upravo taj smisao.
Forma eseja nudi mnogo mogućnosti, no u razradbi interpretativnoga eseja nastojite razviti ideje koje ste naznačili u uvodu i pokušajte uvjeriti čitatelja (ocjenjivača) u ispravnost svojih misli i zapažanja.
– Sastavljanje zaključka
Sastavljanje zaključka logički slijedi nakon razradbe. Ideje kojima ste se bavili u razradbi još su svježe i lako ćete ih jasno uobličiti i uvjerljivo izreći svoje misli i stavove.
3. Treći korak – sastavljanje plana za interpretativni školski esej
Pročitajte svoje bilješke na konceptu i sastavite čvrsti plan za oblikovanje svojega školskog eseja.
Plan za interpretativni školski esej
1. Uvod - lokalizacija ulomka
2. Razradba a) Analiza likova – pozicija pripovjedača
b) Analiza teme
3. Zaključak - ponuđeni ulomak i roman
4. Četvrti korak – sastavljanje eseja
Rabite bilješke i čvrsti plan te sastavite esej. Pažljivo ga još jednom pročitajte i ispravite pogreške prije nego što ćete ga prepisati na list za čistopis.
Uz klasične instrukcije dajemo i instrukcije preko interneta, online instrukcije putem SKYPE-a u realnom vremenu s individualnim pristupom za cijelu HRVATSKU, BiH, Srbiju i CG. Instrukcije uživo iz topline vlastitog doma.
1. Prvi korak – pročitati tekst i smjernice
Čemu služe smjernice
Ponuđene smjernice ne obvezuju Vas u Vašem sastavljanju eseja. Njihova je
svrha samo da Vam olakšaju sastavljanje. One Vam sugeriraju nekoliko polaznih točaka za učinkovito čitanje i interpretiranje ponuđenoga teksta. Drugim riječima, smjernice Vam skreću pozornost na neke značajke teksta koje Vam mogu pomoći u razotkrivanju onoga što tekst govori.
Upamtite da imate punu slobodu svoje čitanje usmjeriti drugačije i svoj esej
proširiti ili produbiti ovisno o tome kako ste doživjeli i razumjeli tekst.
2. Drugi korak – ponovno čitanje
Drugi put pročitajte tekst. Na konceptu pribilježite sve što Vam se čini korisnim i što Vas posebno privlači u Vašoj interpretaciji. Možete se poslužiti smjernicama i pribilježiti u kratkim natuknicama što mislite o onome na što Vas upućuju. Na ponuđenome tekstu zabilježite riječi, sintagme i rečenice koje želite objasniti, citirati ili parafrazirati.
Struktura eseja UVOD (lokalizacija teksta i najava teme)
RAZRADBA (izlaganje i obrazlaganje)
ZAKLJUČAK (sinteza istraživanja)
– Sastavljanje uvoda
S obzirom da u uvodu valja lokalizirati tekst, navesti temu i najaviti razradbu, najjednostavnije će biti da tekstu pred sobom postavite tri pitanja:
1. Što je tema ulomka?
2. Koje književne postupke koristi autor?
3. Što je autor ostvario upravo tim postupcima?
Pokušajte na ova pitanja odgovoriti u nekoliko rečenica. Time ćete odmah na
početku pokazati čitatelju (ocjenjivaču) da ste razumjeli tekst i da znate o čemu ćete pisati u razradbi. Ne morate odmah potpuno dotjerati uvod. Samo ga naznačite na konceptu. Dotjerivat ćete ga kada napišete razradbu i zaključak.
– Sastavljanje razradbe
Esej mora odražavati Vašu osobnu reakciju na tekst. Izbjegavajte, dakle, u svojoj razradbi prepričavati ono što ste čuli na satu ili pročitali u pogovorima, predgovorima ili različitim priručnicima. Pokušajte rabiti ta znanja i primijenite ih na konkretan tekst pred sobom. Tako ćete pokazati da imate osobni stav i znate ga obrazložiti rabeći specifična znanja iz književnosti. Pokušajte svoj interpretativni školski esej sastaviti tako da ne odvajate sadržaj od forme. U konkretnome slučaju, nemojte prepričavati smisao ulomka, a da ne napišete kako je autor ostvario upravo taj smisao.
Forma eseja nudi mnogo mogućnosti, no u razradbi interpretativnoga eseja nastojite razviti ideje koje ste naznačili u uvodu i pokušajte uvjeriti čitatelja (ocjenjivača) u ispravnost svojih misli i zapažanja.
– Sastavljanje zaključka
Sastavljanje zaključka logički slijedi nakon razradbe. Ideje kojima ste se bavili u razradbi još su svježe i lako ćete ih jasno uobličiti i uvjerljivo izreći svoje misli i stavove.
3. Treći korak – sastavljanje plana za interpretativni školski esej
Pročitajte svoje bilješke na konceptu i sastavite čvrsti plan za oblikovanje svojega školskog eseja.
Plan za interpretativni školski esej
1. Uvod - lokalizacija ulomka
2. Razradba a) Analiza likova – pozicija pripovjedača
b) Analiza teme
3. Zaključak - ponuđeni ulomak i roman
4. Četvrti korak – sastavljanje eseja
Rabite bilješke i čvrsti plan te sastavite esej. Pažljivo ga još jednom pročitajte i ispravite pogreške prije nego što ćete ga prepisati na list za čistopis.
Uz klasične instrukcije dajemo i instrukcije preko interneta, online instrukcije putem SKYPE-a u realnom vremenu s individualnim pristupom za cijelu HRVATSKU, BiH, Srbiju i CG. Instrukcije uživo iz topline vlastitog doma.